Špilberk Food Festival: poznámky, abych nezapomněl

Téměř devět hodin jsem strávil na prvním ročníku Špilberk Food Festivalu. Stálo to za to. Zítra končí a jestli jste z Brna nebo okolí, vyplatí se přijet a vyšplhat na hrad.

Tohle píšu trošku proto, abyste viděli, co čekat. Ale hlavně pro sebe, abych nezapomněl, co dobrého jsme si dali; podobně jako předloni a loni z Prague Food Festivalu.

Šalinó a potom na Špilas. To dopadne…

Z brněnského svátku jídla jsem měl strach. Bál jsem se, že to bude druhá nebo třetí liga, akce zcela nesrovnatelná s pražským festivalem. Když jsem potom v programu našel, že mezi účastníky je Hacienda Mexicana, Meinl a Interspar, obavy se jen potvrdily.

Ale nevyplnily! Bylo to výborné. Z části za to může první „drahý” den, kdy – přesně jak pořadatelé slibovali – nebylo na nádvoří a terasách Špilberků plno. A bylo skvělé počasí. Sobotě naopak pomohlo pošmourno a déšť, který ale po poledni ustal a ti, kteří přišli za jídlem, si tak mohli zopakovat páteční neucpanou atmosféru, protože běžní výletníci zůstali doma.

Nevím, jestli by Špilberk Food Festival uspokojil návštěvníky z Prahy. My jsme zvyklí na svoji velkou vesnici, na poklidnější tempo, na to, že se tady zná každý s každým. A nejsme přesycení kvalitními restauracemi jako Praha. Festival do tohoto prostředí skvěle zapadl.

Mimochodem ceny byly znatelně příznivější než na Prague Food Festivalu. K tomu byly připraveny stolky ke stání i sezení, jídlo bylo vždy podáváno na porcelánu s kovovými příbory, skleničky byly skleněné. A téměř ke každému jídlu bylo vybráno víno, které se k němu hodí; to mi „u Maurerů“ chybělo.

Stručně

Velmi zaujalo: Koishi, Il Mercato, Pavillon (přejmenovaný Kastelán), Glamour, Savannah, komorní degustace rakouských veltlínů a zweigeltrebe.

Nelíbilo a zklamalo: Hacienda Mexicana (v menu měla třeba tradiční italské těstoviny, nechápu), Hotel Prestige, cooking show na nádvoří (nikoho moc nezajímala, spíš rušila). 

Proberu jednotlivá jídla, která jsme si dali. Protože jsme chodili ve skupince, každý ochutnával ze všech talířů.

Restaurace Bonanza

Terinka z hovězí oháňky se šalotkovo estragonovým vinaigrettem, domácí škvarkový chléb

Pod slovem terinka si představuji paštiku, tohle mělo svou strukturou blíž k tlačence, ale bylo to dobré.

Img_2633

Koishi Restaurant

Pošírovaná ústřice s jablečným pyré, velouté se salicorni řasou a lardo di colonnata

O ústřici se špatně dělí, dal si ji proto jen Petr Zahnáš, a pochvaloval si.

Img_2648

Čerstvá ústřice

Ústřice mě nelákají, proto jsem jen fotil, ale třeba Michal Sänger na klepající se hmotu s vůní a chutí mořského bahna ulovil několik děvčat.

Img_2641

Skotský losos marinovaný a pečený v hořčicovém misu, jarní chřest a shitake

Losos byl výrazný, kombinace misa s hořčicí zajímavá a houbičky se k této kombinaci také hodily.

Img_2651

Mořský ďas, salát z křupavé kachny s kešu ořechy, sezamovo-sojový dresink

Pro mě byl tohle jeden z vrcholů festivalu. Poprvé jsem ho záviděl Daniele Kr., druhý den jsme si proto dali ďasa ještě jednou. Je to velmi zvláštní maso, které se blíží spíš kuřeti; velmi upečená kachna skvěle sedla k chuti sezamu v salátu. Mňam. Na dvou dalších obrázcích najdete ďasíka v přírodní podobě.

Img_2652Img_2741Img_2742

Studená rebarborová polévka s citronovým mascarpone

V oblastech Česka, kde jsem žil, se rebarbora v kuchyni vůbec nepoužívá. Po ochutnání tohoto dezertu jsme ale hned zajeli koupit svoji první rebarboru a přemýšlíme, co s ní provedeme.

Img_2713

Restaurant Glamour

Tato restaurace v Brně nepatří mezi ty, o kterých se moc mluví. Ale neprávem. Na festivalu měla výhodu v Tereze Bočkové, která nás v pátečním vedru uplácela vodou s ledem; ale kachnu jsme si dali v obou dvou dnech.

Carpaccio z kachních prsíček zdobené parmazánem, rukolou a kapary, crostina

Trochu mu uškodilo, že bylo právě vytažené z lednice a příliš studené; téměř ledové.

Img_2655

Grilovaný Top Blade steak podávaný na mladém špenátu, slaninovo-bramborové pyré a slaninový chips

Na steaky jsem během festivalu neměl chuť, tak jsem vždy jen hrábnul do talíře ostatním. Přemýšleli jsme, odkud se asi tak top blade z býka řeže, a už to vím

Img_2657

Konfitovaná vykostěná kachna s pečeným jablečným zelím, doplněná kroupovým rizotem a vídeňskou cibulkou

Dokonalá kachna s dokonalým zelím a k tomu ještě moje oblíbené kroupy, na které se v restauracích tolik zapomíná. V sobotu jsme si ji zopakovali.

Img_2660

Krémová polévka z pravých hřibů s plátkem hovězího carpaccia, krutony Genovese

V pátek jsem Radku Kejdušovi nestihl zajet lžící do mističky, v sobotu jsem si proto dal polévku znovu. Byla skvělá.

Il Mercato

Riccardo Lucque před několika týdny otevřel v Brně restauraci a v návštěvnosti stánku Il Mercata proto převažovala zvědavost. Myslím, že byla uspokojena.

Mozzarela buffala caponata basilico

Buvolí mozzarella s výrazným sicilským „lečem“ caponata nám moc chutnala.

Img_2730Img_2671Img_2683

Taglierini aglio olio s tuňákovým tartarem a crudo tomaty

Toto jídlo si dejte už jen kvůli tomu, abyste měli v puse etalon, jak mají chutnat těstoviny. Byly uvařené al dente tak, jak jsem ještě v žádné české restauraci nezažil. Ačkoli to bylo velmi jednoduché jídlo, dostalo se u mě mezi vrcholy festivalu. 

Img_2678

Telecí jazyk s černým zelím, bramborovým fondantem a omáčkou bagna cauda

O Lucqueho telecím jazyku jsem předem slyšel básnit několik lidí. Byl skvělý, ale mé srdce přesto zůstává u tlustých špaget z minulého chodu.

Img_2685

Jahody s balsamicem a pepřem, vino santo zmrzlinou a cantucinou

Až bude sezóna, budu pepřem a balsamikem provázet jahody. Byla to nečekaná a fungující kombinace.

Img_2687

Hotel Prestige

Pořád chválím, že? Teď přestanu. Z nabídky znojemského hotelu jsem si dal krém z bílého chřestu s kokosovým mlékem a špalíčky ze zeleného chřestu. Sice jsem ho dojedl, ale dobré to nebylo. Chuť byla od kokosového mléka příliš kyselá, trochu i nahořklá, v polévce zůstala vlákna ze špatně oloupaného chřestu.

Petr chtěl svíčkovou, ale protože omáčka už došla, dostal steak. Nebyl špatný.

Img_2699

Hotel Savannah

Po Glamour to pro mě bylo druhé překvapení festivalu. Hotel Savannah najdete na hraničním přechodu Hatě, v příšerném areálu Excalibur, který je třeba míjet bez zastavení. Na jídlo bych se sem ale už stavil.

Roastbeef z marinované hovězí veverky na listovém salátku s dipem z hrubozrnné hořčice

Kavárna Era umí tento pokrm lépe nebo jsem měl možná smůlu na okrajové části veverky, kde ještě nebyla její typická struktura. Ale bylo to dobré. Váleček je vyrobený ze dvou plátků ředkve; není to rýžový papír, jak jsem napřed odhadoval. 

Img_2711

Domácí vepřová šunka připravovaná dle dědečkova receptu s křenovo-celerovou remuládou

Pozdravujte dědečka! Takovou šunku bych mohl jíst pořád.

Img_2744

Uzený tolstolobik z Pohořelic podávaný na bramborovém pyré parfémovaný slaninovou emulzí

Jsme zvyklí trochu méně solit, ale nakonec jsme si ho dali dvakrát.

Img_2746

Znojemská hovězí líčka na tmavém balsamicu s okurkovým dipem, miniknedlíček z pravých hřibů

Líčka jsou vděčné maso, tady byla nečekaně a vhodně zkombinovaná s okurkovou omáčkou.

Img_2749

Era

Pajšl na smetaně, tvarohovo houskový knedlík

Někomu toto jídlo ve školních jídelnách nechutnalo, někteří se na ně dokonce nedokážou podívat ani teď. Mně chutnalo tenkrát i dnes, u Ery jsem si pochutnal.

Img_2757

Pavillon Restaurant

Pro ty, kteří neví: tohle je nový Kastelán. Až se přestěhuje do budovy bývalé Zemanovy kavárny, změní si jméno. U restaurace s téměř dvacetiletou tradicí to může být riskantní krok.

Dvojí kapučíno z hrášku a chřestu se špízem z králičí šunky

A to jsme si už mysleli, že chřestový krém umíme… Bylo to silné, výrazné, dokonalé.

Img_2724

Želé z okurkového salátu s marinovanou krevetou a koriandrem

Tento pokrm by už mohl patřit do molekulární kuchyně. Je to koncentrovaná chuť okurky na malé mističce, nenapadá mě, jak toho Michal Göth dosáhl.

Img_2668

Mušle svatého Jakuba s jelítkem a mangoldem

Kombinace, které byste nevěřili – mořský plod a k tomu jelito… Ale funguje.

Img_2726

Pomalu pečené hovězí žebro se smrži, chřestem a bramborovým pyré

Silná chuť masa, které odpadává od kosti.

Img_2728

Mini „Pavlova“ s marinovanými jahodami a rebarborovou pěnou

Dezert byl zajímavý spíš na pohled, chuťově nebyl tak výrazný.

Img_2688Img_2694Img_2734

Další fotky

Img_2629Img_2640Img_2636Img_2664Img_2646Img_2760Img_2670Img_2672Img_2735Img_2751Img_2701Img_2690Img_2718

–––––––––––––––––––––

Kolik to stojí

Doplněno: Za jídlo se na takových festivalech platí pomocí kuponů, v Brně je nazvali florény. Jeden přijde na 25 Kč, se vstupenkou (400 Kč) jich dostanete deset. Další je třeba dokupovat – v balíčcích po deseti za 250 Kč.

Ceny jídla a pití snad půjdou přečíst z následujících fotografií. Nejsou nízké, vzhledem k menším porcím odpovídají „výkonově“ tomu, kolik by vás stály přímo v samotných restauracích. Jenže v nich byste museli připlatit za větší porci a ke Kastelánovi si asi nezaskočíte jen kvůli tomu, abyste si dali polévku. Když už tam budete, necháte tam možná víc než za celý festival, kde ochutnáte desítky jídel.

Ceny_1Ceny_2Ceny_3

 

Posted in Uncategorized
One comment on “Špilberk Food Festival: poznámky, abych nezapomněl
  1. Pavel Dohnal says:

    Tohle není dobře, takhle psát ty články, máte všichni počkat až ten festival skončí. Včera jsem tam byl, ale pochopitelně jsem neochutnal všechno. Teď když to tady čtu, tak mě to táhne na špilas znovu a ochutnat to co jsem vynechal.

Leave a comment